Företagsförsäljning

Att genomföra en företagsförsäljning är en både tidskrävande och komplex process som kräver noggranna förberedelser och en tydlig plan för genomförande.

FLB Partners har omfattande erfarenhet från över 100 transaktioner och erbjuder rådgivning och stöd genom hela försäljningsprocessen, från förberedelsefasen till att den nya ägaren tar över ägandet.

Våra tjänster inom företagsförsäljning

  • Förberedelser för att göra bolaget redo för en försäljning.
  • Indikativ värdering och förväntansvärde.
  • Positionering och framtagande av informationsmaterial och marknadsföring.
  • Identifiering av relevanta köparkategorier och köpare.
  • Dialog med köpare och förhandling kring kommersiella villkor.
  • Utvärdering av indikativa bud.
  • Stöd genom due diligence-processen.
  • Slutförhandling
Exempel på delar i förberedelsefasen:
  • Företagsanalys: Analys av den finansiella och operativa ställningen och identifiering av styrkor och förbättringspotential.
  • Positionering: Analys över vad som driver värde och vad som uppfattas som attraktivt bland potentiella köpare.
  • Affärsplan: Framtagande av en väl underbyggd affärsplan med tillhörande budget och prognos tillsammans med konkreta initiativ.
  • Ordning och reda: Säkerställ att det är ordning och reda i bolaget inom bland annat redovisning, avtal och formalia.
  • Förbättringsåtgärder: Genomför optimeringar och förbättringsåtgärder utifrån identifierade risker och brister.
Företagsförsäljning

Förberedelsefasen

Förberedelsefasen är central för att säkerställa att företaget är redo för försäljning och att försäljningsprocessen genomförs på ett optimalt sätt. Under denna fas identifieras styrkor och svagheter i verksamheten, och nödvändiga åtgärder vidtas för att maximera företagets värde vid försäljningen.

Företagsförsäljning

Indikativ värdering och förväntansvärde

Indikativ värdering och förväntansvärde innebär att säljaren får en uppskattning av vad bolaget kan värderas till i en försäljningsprocess. Detta moment inkluderar bland annat analys av historisk prestation, marknadspotential och jämförelser med liknande företag i syfte att skapa en realistisk bild av värderingen som säljaren kan förvänta sig vid en försäljning.

Exempel på olika värderingsansatser inkluderar:
  • Diskonterade kassaflöden (DCF-värdering)
  • Multipelvärdering
  • Substansvärdering
Exempel på delmoment:
  • Target screening: Identifiering av relevanta köparkategorier och potentiella köpare baserat på strategisk passform och finansiella kapacitet.
  • Teaser och informationsmemorandum: Informationsmaterial skapas som bl a beskriver verksamhet, finansiell ställning och tillväxtmöjligheter.
  • Köparkontakter: Diskussioner med utvalda potentiella köpare inleds.
Företagsförsäljning

Marknadsförings- och kontaktfas

När företaget är redo för en försäljning inleds marknadsförings- och kontaktfasen där en eller flera potentiella köpare kontaktas. Ofta är det klokt att kontakta fler än en potentiell köpare för att skapa konkurrens och optimera försäljningsvillkoren.

Företagsförsäljning

Utvärdering av indikativa bud

Efter att potentiella köpare kontaktats och möten med köparkandidaterna har genomförts erhåller säljaren förhoppningsvis ett eller flera indikativa bud som därefter utvärderas. I det indikativa budet presenteras de grundläggande villkoren för affären där många aspekter, utöver värdering, behöver vägas in såsom köpeskillingsstruktur, eventuellt krav på återinvestering och fortsatt engagemang.

Exempel på frågeställningar att beakta:
  • Köpeskilling och köpeskillingsstruktur: Utöver värderingen behöver även köpeskillingsstrukturen utvärderas där tilläggsköpeskilling är vanligt förekommande. Detta innebär att säljaren får en del av köpeskillingen initialt då ägandet övergår till köparen, och resterande del i framtiden förutsatt att vissa, på förhand bestämda, prestationer uppfyllts, exempelvis måluppfyllnad av budget och prognos.
  • Avsiktsförklaring: När köpare och säljare är överens om villkoren för en eventuell affär brukar ofta en avsiktsförklaring, på engelska letter of intent, ingås mellan parterna som beskriver de övergripande villkoren och förpliktelserna innan due diligence och slutgiltiga avtal ingås.
  • Exklusivitet: I vissa fall kommer köpare och säljare överens om exklusivitet under en viss period för att ge köparen möjlighet att genomföra due diligence utan konkurrens från andra köpare.
Exempel på due diligence-moment:
  • Finansiell granskning: Företagets finansiella rapporter, balansräkning och kassaflöde granskas.
  • Legal granskning: Avtal och regelefterlevnad granskas tillsammans med eventuella tvister och åtaganden.
  • Operativ granskning: Bolagets operativa verksamhet såsom effektivitet, produktionsprocesser och leverantörskedjor granskas.
  • Övrig granskning: Beroende på bransch och transaktionens storlek kan även köparen vilja granska ytterligare områden som exempelvis kommersiell granskning, IT/tech, CSR, och säkerhetskontroll.
Företagsförsäljning

Due diligence

Under due diligence granskas företaget i detalj av köparen i syfte att verifiera de uppgifter som lämnats under försäljningsprocessen. Det är en både tidskrävande och viktig fas där köparen får tillgång till detaljerad information. Under denna fas är det vanligt förekommande att köparen anlitar externa rådgivare som exempelvis finansiella och legala rådgivare samt skatterådgivare. Efter genomförd due diligence sker en slutförhandling mellan köpare och säljare baserat på utfallet från due diligencen.

Företagsförsäljning

Slutförhandling, signing och tillträde

Efter genomförd due diligence övergår processen till slutförhandling, där de sista detaljerna fastställs. Därefter undertecknas avtal och det formella ägandet övergår från säljare till köpare.

Exempel på moment:
  • Undertecknande av slutliga avtal: Slutliga avtal fastställs och undertecknas tillsammans med andra nödvändiga dokument.
  • Tillträde: Det formella ägandet övergår från säljare till köpare. I vissa fall sker signering och tillträde simultant medan de i andra fall sker vid separata tillfällen beroende på bland annat köpeskillingsstruktur eller om det finns åtagande som säljaren ska hantera innan tillträde.