Artikel

Företagsförvärv: Informationsinsamling

När ett potentiellt förvärvsobjekt har identifierats, är det viktigt att samla in information om målbolaget. Men vilka frågor bör ställas till ett potentiellt förvärvsobjekt?
Företagsförvärv: Informationsinsamling

Frågor att ställa vid företagsförvärv

Informationsinsamling är en avgörande del av processen för ett företagsförvärv. Att samla in både kvantitativ och kvalitativ information är nödvändigt för att kunna bedöma intresset för målbolaget och genomföra en korrekt indikativ värdering.

Dessutom utgör informationen en grund för ett business case. Informationen kan både erhållas skriftligen eller muntligen under möte med målbolaget. Om målbolaget har initierat en bred försäljningsprocess med hjälp av rådgivare eller företagsmäklare brukar vanligen ett informationsmaterial, även kallat informationsmemorandum, erhållas som utförligt beskriver målbolaget. Nedan framgår exempel på frågor som kan ställas till målbolaget. Det är dock viktigt att den efterfrågade informationen anpassas till det specifika bolaget - det är alltså inte möjligt att utgå från en generisk frågelista och nedanstående frågor bör därför ses som en grund och inte en färdig frågelista.

Finansiell information

  1. Historiska finansiella rapporter (de senaste 2-5 åren)
    • Resultaträkning
    • Balansräkning
    • Kassaflödesanalys
    • Information om eventuella extraordinära eller ej marknadsmässiga kostnader och intäkter
    • Information om framtida investeringsbehov
  2. Prognoser och budgetar
    • Framtida intäkts- och kostnadsprognoser
    • Kassaflödesprognoser
  3. Nyckeltal
    • Intäkts- och lönsamhetsfördelning mellan affärsområden, varumärken, etc.
    • Relevanta nyckeltal för det specifika målbolaget och branschen. Vilka nyckeltal som är relevanta varierar mellan bolag och branscher.

Operativ information

  1. Affärsmodell och intäktsströmmar
    • Hur genererar företaget sina intäkter?
    • Vilka är de viktigaste intäktsströmmarna?
  2. Kund- och leverantörsbas
    • Största kunder och deras andel av omsättningen
    • Geografisk spridning av kunder
    • Viktigaste leverantörer och deras kontraktsvillkor
  3. Konkurrenssituation
    • Huvudsakliga konkurrenter
    • Marknadsandelar
  4. Produkt- och tjänsteerbjudande
    • Översikt över nuvarande produkter och tjänster
    • R&D och framtida lanseringar
  5. Produktion
    • Produktionsanläggningar och kapacitet
    • Produktionsprocesser och effektivitet
    • Huvudsakliga distributionskanaler
    • Status och värde på produktionsanläggningar och utrustning
    • Underhållsbehov och framtida investeringar

 Strategisk information

  1. Marknadsposition
    • Företagets position på marknaden
    • Marknadstrender och tillväxtmöjligheter
    • Huvudsakliga konkurrenter
  2. Strategiska mål och planer
    • Företagets långsiktiga strategiska mål och strategi
    • Eventuella expansions- eller diversifieringsplaner
  3. Hållbarhet
    • Investeringar i hållbarhetsprojekt och deras avkastning
    • Efterlevnad av miljöregler och standarder
    • Företagets påverkan på miljön och strategier för att minska denna påverkan

Juridisk information

  1. Företagsstruktur och ägarförhållanden
    • Organisationsstruktur
    • Ägarstruktur
  2. Avtal och åtaganden
    • Information om väsentliga avtal
  3. Immateriella rättigheter
    • Information om eventuella patent, varumärken, upphovsrätter

HR och kultur

  1. Personalstruktur och kompetens
    • Antal anställda, deras roller och nyckelpersoner
    • Kompetensnivå och behov av nyckelkompetenser
  2. Arbetsmiljö och företagskultur
    • Företagskultur och arbetsmiljö
    • Personalomsättning och medarbetarnöjdhet

IT och tech

  1. IT-system och teknologi
    • Nuvarande IT-infrastruktur och dess skick
    • Pågående eller planerade IT-investeringar
    • Information om utveckling, underhåll och support kopplat till IT

Övrig information

  1. Tvister och rättsliga frågor
    • Pågående eller potentiella rättstvister
    • Regulatoriska risker

Att samla in och analysera denna information ger en bra bild av målbolaget och skapar en grund för ett business case och värdering. Det gör att det är möjligt att utvärdera den specifika förvärvsmöjligheten men också möjlighet att identifiera potentiella problemområden och bedöma företagets framtida tillväxtpotential och lönsamhet. Mängden information som erhålls varierar mellan olika bolag och branscher, bl a beroende på arbetsinsats att ta fram informationen samt om det finns känsliga uppgifter som säljaren inte vill delge i ett tidigt skede.

På FLB Partners erbjuder vi expertis och stöd genom hela förvärvsprocessen, från strategisk planering till integration. Kontakta oss idag för att diskutera hur vi kan hjälpa ditt företag med förvärvsarbetet.

Artiklar

Läs fler artiklar